In eerdere blogs heb ik al verteld dat ik graag verhaaltjes neerzet. Ik denk graag een foto uit zodat de kijker er van alles bij kan verzinnen. Ik ben geen fotograaf die met mooi weer naar buiten rent met een model in het kielzog en ter plekke een beetje gaat bedenken wat hij wil maken. Vaak loop ik maanden met ideetjes. Sommige vergen veel voorbereiding en andere lijken spontaan tot stand te komen, ook al zijn ze wat styling betreft vrij omvangrijk. Zo ook de shoot die ik hier eens wil delen.

Maid of Orleans

Ik werd benaderd door een model waar ik al wat vaker mee gewerkt had. Ze wil altijd graag heel stoer op de foto. In het verleden had ik haar al met replica’s en motor gefotografeerd. Zwaarden waren haar ook niet vreemd maar ik wilde iets anders. Dit model is heel mooi en vrouwelijk maar heeft ook iets stoers en jongensachtig. Ik wilde haar neer gaan zetten als Jeanne D’Arc. In harnas met zwaard en als een oud schilderij. Leuk bedacht, maar het vraagt nogal wat voorbereiding. Om een oude meester een beetje te benaderen, en dan zeker een met een ridder, vraagt om aardig wat styling.

In het harnas

Dus ik ging op zoek. Ik ging verhuurbedrijven af maar die hadden niet echt mooie outfits of waren gewoon veel te duur. Ik ging eens rondvragen maar kreeg niet veel antwoorden. Toen viel mijn oog op een oproep. Een Belgische historische reenactment beoefenaar wilde dolgraag mooie foto’s. En wat is is dat nou precies wat hij doet? Hij speelt samen andere gelijk gezinden hele historische veldslagen na. Hij had dus een fantastisch mooi harnas en zag er ook zelf heel overtuigend uit. Dus voorstel gedaan om naar mijn studio te komen. Ik zou foto’s maken van hem en als het mocht met zijn harnas ook het model. Maar het ging nog mooier. Hij had ook nog wel een harnas voor het model. Mooier kon het eigenlijk niet.

Hamsteren

De dagen vooraf ging ik flink verzamelen. Een mooie oude stoel jatte ik bij mijn ouders vandaan. Een koperen vaas uit de schuur. Wat appels, brood en prulletjes gekocht. En klaar voor de styling. In mijn studio heb ik een mooi gevlekt doek. Deze kun je voor rond de veertig euro aanschaffen bij iedere fotozaak. Tot op heden heb ik geen spijt van die aankoop. In de studio bouwde ik in de ochtend mijn schilderij op. Het doek opgehangen. Stoel erin. Appels en vaas rommelig bij elkaar. En op de vloer een zak hooi uitgestrooid. Een rood doek in de hoek maakte het af. Ik was een beetje op zoek naar een styling die tussen Rembrandt en Breugel inzat.

Er is maar een lichtbron

Het licht bij het maken van een oude meester is eigenlijk vrij eenvoudig. Je moet je een beetje verplaatsen naar het oude schilderatelier van de meester. Donker met misschien een enkel venster. Er was nog geen kunstlicht dus men moest het doen met een natuurlijke bron. Dus ik liet een zacht licht via een softbox van een kant komen. En een kleine richtspot vanuit exact dezelfde richting op de achtergrond om zo voor en achtergrond een beetje los te trekken. Camera is standaard studio setting. 1/125 – 5.6 en 100 iso. Het diafragma was waar ik mee kon spelen.

Ga maar staan

Toen model en ridder er waren, kon het feest beginnen. Het model ging eerst nog even de visagie in. Ik werk echt niet zonder een goede visagist. Zij had de opdracht om met vrij basic tinten te werken. Niet te glamour. Beetje donker en vooral ogen laten uitkomen. Vervolgens werden beide modellen in het harnas gehesen. Bedenk dat dit vrij zware pakken zijn dus is het zaak snel te werken. Toen de eerste in het decor ging staan en ik mijn eerste foto had gemaakt, zag ik al dat ik iets moois had. Het licht op het metaal. De donkere omgeving en de styling maakte het mooi af. De poses mochten van mij eenvoudig en iets wat theatraal. Het moest gaan lijken op een oud schilderij wat je aantreft in een kasteel boven de open haard.

Bewerken

Nu is bij dit soort foto’s de nabewerking belangrijk maar op zich niet moeilijk. In Lightroom was het wat schijven met instellingen. Beetje extra zwart. Beetje contrast erbij. Schaduwen ietsje terug en een beetje extra nevel erin. Dit laatste maakt de foto wat zachter. En als laatste de kleurtemperatuur flink warmer naar oranje. Overigens is dit allemaal een kwestie van smaak en gevoel. Het is dus veel uitproberen. Ga niet te extreem. Blijf met je vingers van HDR af (is sowieso al heel pase) en speel vooral met tinten en contrasten. Het mag donker worden en schaduwen mogen.

Blijf proberen en kijken

Achteraf had ik iets meer licht gewild op de stoel, die is een beetje in het donker weggevallen. Maar ja, ik ben nooit echt snel tevreden. Dit soort foto’s is een kwestie van blijven doen. Het staat en valt met styling. Zet een model neer met een donkere achtergrond. Een oude jurk, doek of overhemd achterstevoren (strakke kraag) en je hebt al een mooie setting. Er is maar een lichtbron en bedenk wat dat kan zijn. Een kaars, maanlicht of de zon door een venster. En werk vervolgens daar mee. Pose en blik eenvoudig. Veel schaduw om het onderwerp en voor je het weet heb je een oude meester. Heb je geen model? Een berg appels, wat druiven, een fles wijn en wat stro en je maakt zo een stil leven. Experimenteer hier mee. En breng ook gewoon eens een bezoek aan een historisch museum. Bedenk dat fotograferen niets meer is dan schilderen met licht. En dat deden ze vroeger ook, maar dan met verf.

Modellen: Xen en Hans
Mua: Rene Reyneker